Saturday, November 29, 2008

MALIS POLEMIK SEJARAH ANJURAN ARKIB NEGARA



MAJLIS POLEMIK SEJARAH ANJURAN ARKIB NEGARA.

OLEH: ABDUL HALIM YAACOB.

PENGETAHUAN sejarah negara yang tepat dan betul adalah amat penting selaras dengan agenda pembangunan yang sedang diperkasakan.

Demikian antara objektif Arkib Negara Malaysia menganjurkan Majlis Polemik Sejarah Malaysia yang berlangsung di Dewan Arkib Negara Malaysia Cawangan Alor Setar baru-baru ini.

Mengambil tema Malaysia Sehingga Abad Ke-19: Kedah, penganjur mengharapkan agar dibincang dan seterusnya dikemukakan pengkajian serta penemuan-penemuan sejarah Malaysia yang baru.

Dengan penemuan-penemuan baru itu sudah tentulah akan melengkapkan maklumat dan bahan-bahan sejarah untuk kepentingan negara.

Selain itu, ia juga bertujuan menggalakkan masyarakat termasuk para penyelidik menggunakan bahan-bahan arkib yang mengandungi fakta-fakta sejarah bagi mengwujudkan masyarkat berilmu dan seterusnya bagi mengwujudkan semangat cintakan negara.

Tiga tokoh terkemuka membentangkan kertas kerja masing-masing yang antara lain membicarakan elemen realiti dalam teks berkaitan dengan negeri Kedah.

Memulakannya, Prof Emeritus Dato’ Dr Asmah Haji Omar memperkatakan tajuk Bahasa Syair Sultan Mulana: Penggambaran Susunan Pentadbiran Kedah Abad Ke-19.

“Ungkapan-ungkapan bahasa dapat memberi gambaran kepada kita tentang beberapa aspek tamadun di negeri Kedah di awal abad ke-19, khusunya dari segi susunan pentadbirannya termasuk petadbiran peperangan,” katanya.

Beliau turut bersetuju dengan ungkapan Kota Kuala ialah Kota Kuala Kedah yang merupakan pusat pentadbiran negeri Kedah sebelum berpindah ke Alor Setar dan bukannya seperti tanggapan awal yang ditafsirkan sebagai Kota Kuala Muda.

“Orang-orang Kedah biasanya menggunakan istilah-istilah yang singkat apabila bercakap umpamanya ungkapan pi untuk pergi dan mai untuk mari,” ujar beliau.

Sebagai contoh yang lebih jelas, beliau berkata, apabila seseorang itu hendak ke Kuala Kedah dia hanya menyebut hendak ke kuala sahaja tanpa meneruskannya.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home