Wednesday, October 22, 2008

SUBJEK SEJARAH DAN SASTERA ERA PASCA MERDEKA

Masa aku di darjah 5 (1964) sekolah rendah dulu ada subjek Tawarikh dalam sukatan pelajaran pasca merdeka. Kalau tak salah teks yang jadi rujukan dikarang oleh A.P. Sivam. Salah satu peristiwa dalam teks itu yang masih aku ingat ialah berkenaan dengan pembukaan Melaka yang dikatakan berikutan dengan peristiwa seekor pelanduk putih menendang seekor anjing ketika Permaisura (Parameswara) sedang bersandar di pangkal pokok 'melaka'. Menariknya pengarang teks memulakan kandungan teks dengan memperkatakan peri pentingnya sejarah dipelajari. Kalau tak salah ada satu lagi teks terbitan DBP yang membawa pelajar mengenali sejarah di luar Tanah Melayu serta tokoh tertentu antaranya Sidharta Gautama, Guru Nanak, Jengiz Khan, Kublai Khan, Shih Huang Ti, Taman Tergantung Babylon, Tembok Besar Negeri China Bilah, Tamadun Sumeria, Mohenjo Daro, Piramid dan Sphinx di Mesir dan banyak lagi. Turut didedahkan ialah mengenai 7 benda ajaib di dunia. Tatakala di darjah 6 pada tahun berkutnya subjek sejarah adalah berkaitan dengan para pencipta telefon, motokar, kapal terbang, lampu elektrik dan wayang gambar selain sebilangan ahli-ahli falsafah dan sains. Kalau tak silap pengarangnya ialah Ainuddin Wahid. Berkaitan dengan sastera seingat aku telah ada pendekatan dengan galakan membaca buku yang jumlahnya begitu terhad antaranya Di Kolam Ia Berkumpul, Leftenan Nor Pahlawan Gerila, Nyawa Di Hujung Pedang, Enam Orang Tahanan, Ke Darat Dengan Basikal, Si Pitak, Buaya Mati Dua Kali, Ahad, Nakhoda Tenggang, Panglima Nayan, Antologi Cerpen Aku Di Sebuah Pulau dan beberapa judul lagi termasuk teks drama Hang Jebat yang kemudian kami lakonkan di akhir tahun sebelum cuti penggal 3 terakhir aku di sekolah rendah. Sekalipun tiada pengajaran formal bagi subjek sastera di peringkat sekolah rendah, galakan membaca bahan-bahan berkenaan kukira ada manfaatnya. Karya sastera sewajarnya tidak dipersempitkan konsepnya sebagai di antara subjek yang berorientasikan untuk 'lulus periksa' sahaja. Sebaliknya ia sekurang-kurangnya menepati hasrat mendidik ke arah mewujudkan nilai murni, menyebarkan pengetahuan selain menghibur (3m). Memanglah karya atau kegiatan sastera dilihat sebagai tidak bernilai komersial, namun di dalamnya tersirat nilai yang lain dan aku melihatnya berintergriti selagi ia tidak menjurus kepada aktiviti maksiat. Barang diingat, karya sastera sebenarnya milik semua bukan hanya kepunyaan orang sastera semata-mata.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home